آموزش تولید محتوا از صفر تا صد [+نکات لازم و ضروری که به شما نمی‌گویند!]

آموزش-تولید-محتوا

آموزش تولید محتوا امروزه تیتر یک سایت‌هایی است که در زمینه تولید محتوا فعالیت گسترده‌ای دارند؛ و با بکار‌گیری روش‌های مختلف به جذب افراد علاقه‌مند در این حوزه می‌پردازند. برخی از سایت با ارائه پکیج‌های آموزش تولید محتوا با قیمت‌های هنگفتی سعی دارند از این روش کسب درآمد کنند. در صورتی که اگر بخواهید تولید محتوا کنید از همین الان می‌توانید شروع کنید. کافی است این مقاله از مجله پادشاه محتوا را تا پایان مطالعه کنید تا با ماهیت تولید محتوا و روش‌های ارائه آن به‌طور کامل آشنا شوید.

آموزش تولید محتوا و معرفی ماهیت آن

آموزش-تولید-محتوا-و-معرفی-ماهیت-آن
آموزش-تولید-محتوا-و-معرفی-ماهیت-آن

قبل از اینکه به سراغ انجام کاری بروید اول از اهمیت و تأثیر بر آن بر فعالیت‌های پیرامون تان مطلع شوید. برای شروع محتوا نویسی ابتدا درباره چرایی آن بدانید. اینکه چرا از محتوا استفاده می‌کنیم؟ اصلاً تولید محتوا یعنی چه؟ بهترین روش تولید محتوا چیست؟ همه این‌ها سوالاتی است که برای شروع این کار در ابتدای مسیر برایتان مطرح می‌شود. در بخش‌های اول مقاله به توضیحاتی درباره ماهیت محتوا اشاره کرده‌ایم.

منظور از ماهیت محتوا چیست؟

محتوا ممکن است در قالب‌های مختلف طبق رسانه ای تعیین شده با روش‌های خاص ارائه شود. به ارائه مفهوم و پیامی به صورت خاص ماهیت محتوا می‌گویند. به عنوان مثال برای رسانه‌های دنیای دیجیتال که فضای تشکیل دهنده آن سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های مجازی است. می‌توان در قالب‌های متنوع و خاص محتوا تولید کرد. هر کدام از روش‌های ارائه محتوا زیر مجموعه ای دارد؛ که انواع مختلف ارائه را بیان می‌کند.

به‌طور کلی باید برای تولید یک محتوا بر اساس یک روش خاص بهترین نوع آن را ارائه داد؛ و این کار نیازمند تخصص در روش‌های مختلف ارائه محتوا است. به عنوان مثال برای تولید محتوا متنی در زمینه فضای وب و کسب و کار‌های دیجیتال باید از دانش و اطلاعات کامل در زمینه سئو و ارائه محتوای متنی برخوردار بود. صرفاً تولید محتوای متنی با رعایت استاندارد و کیفیت کافی نیست بلکه نکته ای که محتوای شما را نسبت به سایر سایت‌ها و دیگر صفحه‌های اجتماعی متمایز می‌کند، رعایت قوانین و اصول تعریف شده در فضای کار دیجیتال است. در نتیجه باید محتوایی که ارائه می‌دهید دارای ماهیت و کیفیت خاصی باشد.

تولید محتوا یعنی چه؟

پیش از آنکه بخواهید درباره آموزش تولید محتوا و نکات پیرامون آن اطلاعاتی کسب کنید. باید بدانید محتوا به چه معنا است؟ و تولید محتوا چیست؟ درباره توضیح محتوا می‌توان گفت محتوا می‌تواند هر چیزی باشد. از یک فیش بانکی تا یک ویدیو مستند همه این‌ها محتوا محسوب می‌شوند. زیرا حاوی ارسال پیام به مخاطب هستند و برای مخاطب مفهومی دارند. انواع محتوا می‌تواند به صورت‌های مختلف عکس، ویدیو، گرافیک و پادکست باشند.

محتوا باید بر ارتباط بین شما و مخاطب تاثیر مثبت داشته باشد. همان‌طور که گفتیم محتوا باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. محتوای تولید شده زمانی تاثیرگذار است که فرد ارائه دهنده، خلاق و ایده پرداز باشد. در این صورت می‌تواند محتوایی مختص تولید کند. در غیر این صورت مانند خیلی از افرادی که در این زمینه مشغول کار هستند خواهید بود و محتوا‌های ارائه شده کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. امروزه محتوا از ارزش بسیار زیادی برخوردار است که در دوره‌های آموزش محتوا درباره تأثیر آن در مباحث بازاریابی دیجیتال تاکید زیادی دارند.

با آموزش تولید محتوا، شروعی با قدرت داشته باشید

با-آموزش-تولید-محتوا-شروعی-پر-قدرت-داشته-باشید
با-آموزش-تولید-محتوا-شروعی-پر-قدرت-داشته-باشید

آیا عبارت پادشاه محتوا را شنیده‌اید؟ نظر شما در این باره چیست؟ بله محتوا پادشاه است. در صورتی که محتوای تولید شده تخصصی باشد و بر اساس نیاز مخاطب تولید شده باشند. تصور کنید مخاطب وارد سایت شما می‌شود و می‌خواهد درباره کسب و کار تان اطلاعاتی کسب کند. اگر سایت شما چیزی برای ارائه نداشته باشد، به نظر خودتان مخاطب چگونه با برند یا شرکت شما آَشنا شوند؟ محتوایی که در سایت منتشر می‌کنید می‌توانید درباره همه ابعاد کسب و کار شما به مخاطب اطلاعات لازم را ارائه دهد.

محتوای ارائه شده در سایت بر رتبه ای که موتورهای جستجو برای سایت شما در نظر می‌گیرند تأثیر زیادی دارد. سعی کنید در تولید محتوا از مطالب کپی برداری نکنید. در این صورت گوگل تشخیص خواهد داد که این محتوا کپی است و به شما امتیاز منفی خواهد. شاید تا حدودی متوجه شده‌اید که تولید محتوا و بارگذاری آن بر روی سایت باید خاص باشد. در غیر این صورت جایگاه رتبه ای بین هزار سایت موجود در دنیای وب نخواهید داشت.

اگر می‌خواهید کسب و کارتان را توسعه دهید و کاربران زیادی را برای سایت خود جذب کنید نباید صرفاً بر تولید محتوا اکتفا کنید. در دوره‌های آموزش تولید محتوا استفاده از شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارها، کاتالوگ‌ها و … توصیه می‌شود. با انتشار محتوای خود در این صفحات می‌توانید مخاطبان بیشتری جذب کنید و شاهد تأثیرات مثبتی در فضای کسب و کار خود باشید.

با آموزش تولید محتوا می‌توانید محتوای متنی ارائه کنید

محتوای متنی چیست؟ برداشت شما از تولید محتوای متنی چیست؟ متن باید چگونه باشد؟ این‌ها سوالاتی است که در ابتدای خواندن متن برای شما ایجاد شده‌است. برای تعریف متن به می‌توان گفت به تعداد کلماتی که کنار هم قرار می‌گیرند و می‌توانند حاوی پیغامی باشند. منظور از تولید محتوای متنی یعنی متن ارائه شده دارای پیام و مفهومی باشد برای انتقال به مخاطب. شما می‌توانید به این متن ارزش بدهید و این در صورتی است که پیامی که می‌خواهید به وسیله این متن انتقال دهید، منحصر به فرد و خاص نوشته شده باشد.

حتماً در مطالبی که با عنوان آموزش تولید محتوا ارائه می‌شود باید دیده باشید که رعایت دستورالعمل‌های موتورهای جستجو که یک استاندارد محسوب می‌شود؛ و رعایت آن بسیار مهم است. در نظر گرفتن این استاندارد می‌تواند محتوای صفحه شما را با فاصله زیادی نسبت به دیگر سایت‌ها منتشر کند. همچنین وقتی که مخاطب عبارت دیگری را در گوگل سرچ می‌کند محتوای شما نمایش داده خواهد شد و این یعنی اصول سئو در محتوای شما رعایت شده‌است. اگر شما در امر محتوا نویسی فعالیت حرفه ای خود را آغاز کنید باید علوم نویسندگی، قواعد نگارشی و اصول سئو را یاد بگیرید. تا بتوانید محتوای با کیفیت تولید کنید و به آن ارزش ببخشید.

آموزش تولید محتوا (محتوای متنی عمومی)

آموزش-تولید-محتوا-(محتوای-متنی-عمومی)
آموزش-تولید-محتوا-(محتوای-متنی-عمومی)

برای تولید اینگونه محتواها باید حداقل آگاهی و اطلاعات زیادی درباره جنبه‌های مختلف جامعه داشته باشید. تولید محتوای متن عمومی نیازمند مطالعات زیادی همه ابعاد جهان پیرامون ما است. در محتوا نویسی متن عمومی می‌توانید برای جذاب تر شدن محتوا از نوشته‌های افرادی استفاده کنید که در نویسندگی مطالب گوناگون بسیار توانمند بوده‌اند و با به کار بردن کلمات قدرتمند باعث جذب مخاطب می‌شدند.

محتوا متن تخصصی چگونه است؟

در انواع مختلف تولید محتوا وقتی با تولید محتوای تخصصی مواجه می‌شوید کار شما کمی پیچیده خواهد شد و باید با دقت بیشتری مطالب را دنبال کنید. نوشتن محتوا برای کسب و کاری که اطلاعات زیادی در مورد آن ندارید توصیه نمی‌شود. اینگونه محتواها را باید افراد متخصص در زمینه مربوطه بنویسند. یعنی کارشناس تولید محتوایی که دانش آن کار را دارد و می‌داند برای ارائه چنین محتوایی باید از چه ابزارهایی استفاده کند.

آموزش تولید محتوا و محتوای متن آموزشی

به تولید محتوای آموزشی علاقه دارید؟ دوست دارید از طریق سایت و بارگذاری محتوا به علاقمندان در این زمینه آموزش دهید؟ می‌توانید از شرکت پادشاه محتوا IKING CONTENT الگو برداری کنید. اگر سایت آموزشی راه اندازی کنید. باید برای هر کدام از بخش‌ها یک محتوای آموزشی در نظر بگیرید و همچنین از یک مدرس در زمینه تولید محتوای الکترونیکی کمک بخواهید. کارشناسان پادشاه محتوا جهت به‌کارگیری افراد برای کار آموزی و تضمین شغلی آماده ارائه مطالب آموزشی و پاسخگوییی به سوالات شما هستند.

ویژگی‌های تولید محتوای متنی

محتوای متنی خود را بهینه‌سازی کنید. زیرا موتورهای جستجو به اولین موردی که در صفحات وب سایت توجه می‌کنند. محتوای متنی و اصولی است که در آن رعایت شده باشد. متن شما توسط گوگل ارزیابی خواهد شد و به عبارت‌های اصلی که در متن به کار برده‌اید امتیاز داده می‌شود. به همین علت می‌گویند محتوای متنی باید سئو شده باشد. تا دسترسی مخاطب را به آن به راحتی شکل گیرد.

نکات کلیدی درباره آموزش تولید محتوا

نکات-کلیدی-در-رابطه-با-آموزش-تولید-محتوا
نکات-کلیدی-در-رابطه-با-آموزش-تولید-محتوا

فرض کنید شما توسط کارشناسان آموزش تولید محتوا، درباره روش‌های تولید محتوا و ارائه انواع محتواهای مختلف دانش کافی را بدست آوردید. حالا برای شروع این فرایند در فضای جدی کار آماده شدید؛ بنابراین شما باید تمامی نکات و اصولی که باعث می‌شود محتوا شما از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار شود، استفاده کنید و به سفارش و سلیقه مشتری احترام بگذارید و کاری با کیفیت تحویل مخاطب بدهید. نکات کلیدی پیرامون تولید محتوا عبارت است از:

  • رعایت نکات سئو (بهینه سازی محتوا)، باعث می‌شود رتبه سایت شما ارتقا یابد و محتوای شما از توسط مخاطبان بیشتری دیده شود.
  • محتوای خاص و منحصر به فرد، شما باید محتوای خود را تولید کنید که در اصلاح به آن محتوای یونیک گفته می‌شود. به هیچ عنوان محتوای دیگران را کپی نکنید؛ که این علاوه براین به متن شما آسیب وارد می‌کند باعث می‌شود، گوگل به محتوای شما توجهی نداشته باشد.
  • استفاده از انواع روش‌ها، تا جایی که می‌توانید از روش‌های مختلف برای ارائه محتوا استفاده کنید، محتوا در قالب‌های مختلف تأثیر زیادی در جذب مخاطب می‌گذارد.

شما هم می‌توانید بهترین محتوا را تولید کنید!

برای تولید محتوایی با کیفیت و استاندارد باید از روش‌های متنوعی استفاده کرد. اما خود فرایند تولید محتوا مراحلی دارد که برای رسیدن به نتایج مطلوب باید به خوبی آن‌ها را پشت سر گذاشت. سایت پادشاه محتوا در ادامه مقاله آموزش تولید محتوا به معرفی و توضیحاتی درباره نحوه بکارگیری آن‌ها پرداخته‌است. شما هم می‌توانید با یادگیری این فرایند در محتوا نویسی موفق باشید.

اکثر بازاریان از اهمیت و ارزش محتوای خوب و استاندارد مطلع هستند؛ و برای تولید محتوا مربوط به کسب و کار هزینه می‌کنند. از طرفی شما باید برای ادامه موفقیت‌هایتان بر تولید محتواهای با کیفیت و قابل قبول مداومت کنید. ارائه محتوای باکیفیت تنها به سود برنامه بازاریابی شما نخواهد بود، بلکه موجب ایجاد تفاوت در همه سازمان خواهد شد. براساس آمارهای گرفته شده از دنیای وب، سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که در ارائه محتواهای با کیفیت قدرتمند عمل می‌کنند 60 تا 60 درصد از دیگر سایت‌ها و وبلاگ‌ها بازدید کننده دارند. بازاریابی محتوا برای شرکت‌ها و ارگان‌هایی که از آن استفاده می‌کنند. فروشی به میزان 30 درصد دارند. این مقدار سود و بازدهی برای چنین سازمان‌هایی بسیار زیاد است.

همان‌طور که گفتیم برای تولید بهترین محتوا باید مراحل این فرایند را به خوبی پشت سر بگذارید تا به نتیجه مطلوب برسید. این مراحل عبارت اند از: تعیین استراتژی تولید محتوا، برنامه‌ریزی دقیق، محتوا نویسی و … از طریق پادشاه محتوا با مقاله آموزش تولید محتوا همراه باشید.

تعیین استراتژی تولید محتوا

تعیین-استراتژی-و-آموزش-تولید-محتوا
تعیین-استراتژی-و-آموزش-تولید-محتوا

این مرحله برای کارشناسی بازاریابی محتوا شما است باید ببینید تأثیر چه نوع محتوایی در رسیدن به هدف بازاریابی شما بیشتر است. در نتیجه قبل از شروع نوشتن محتوا، مهمترین هدف خود را تعیین کنید. افراد فعال در این حوزه اهدافی در این مرحله مشخص می‌کنند، بیشتر در محور هدایت مشتری، مسئولیت جریان فکری شرکت و گرفتن سئو می‌باشد. هر شرکتی برای تعیین استراتژی خود اهداف متفاوتی دارد. اما برای بعضی از شرکت‌ها که در حوزه وب سایت فعالیت دارند. هدف اصلی آن‌ها برای تولید محتوا سئو سایت می‌باشد. سئو سایت از (سئو داخلی) از اهمیت زیادی برخوردار است.

حالا که هدف اصلی بازاریابی شرکت خود را مشخص کردید. مراحل تولید محتوا را شروع کنید. اولین مرحله قبل نوشتن محتوا شناختن مخاطبی است که می‌خواهیم برای او محتوا تولید کنیم.

مخاطب خود را بشناسید (شناخت پرسونای مخاطب)

اگر برای نوشتن محتوا آماده شدید باید بگوییم که دست بردارید، تا از مخاطب خود شناختی ندارید اقدام به نوشتن نکنید. باید ببیند مخاطب شما کیست و برای چه کسانی محتوا ارائه می‌کنید. در این مرحله شخصیت خریدار در کار شما مؤثر واقع می‌شود. پرسونای مخاطب یا شخصیت خریدار نماینده مشتریان ایده‌آل شما است. پرسونای مخاطب اطلاعات لازم را درباره جنبه‌های مختلف مشتری به شما می‌دهد.

این اطلاعات عبارت از است از: جمعیت‌شناسی، انگیزه مخاطبان، روانشناسی رفتار مشتری، بررسی ارزش‌ها، شناخت نیازهای مشتری، بودجه ای که در نظر گرفته و …. اگر همه این شخصیت‌ها را در این مرحله بررسی کنید. مخاطبان خود را بهتر خواهید فهمید. می‌توانید با آن‌ها تعامل برقرار کنید. همیشه دسترسی داشته باشید و با ارائه محتواهای مناسب آن‌ها را حمایت کنید.

اصل موضوع را مشخص کنید

این مرحله برای بررسی موضوعات کلی است که مخاطب به آن‌ها علاقه دارد. موضوعات خاص تر و سخت را در مراحل بعدی تولید محتوا ارائه کنید. راهنمای آموزش تولید محتوا توصیه می‌کند، در این مرحله وب سایت خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. درباره کلید واژه‌های مرتبط با سایت تحقیق کنید. موضوعاتی که بر مخاطب شما تأثیر دارد را بیابید. در شرکت ارتباط خود را با تیم فروش قطع نکنید، زیرا نمایندگان فروش محصولات شما همواره در تعامل با مشتری و در حال پاسخگویی به آن‌ها هستند؛ بنابراین هیچ‌یک از اعضا مانند تیم فروش از دغدغه مشتریان و چالش‌ها و سوالات آن‌ها اطلاعات ندارد!

توجه داشته باشید برای یافتن موضوعات متنوع و ایده‌های منحصر به فرد خیلی وسواس نشان ندهید و سخت نگیرید. فقط از مخاطب شناخت کافی را برای نوع محتوایی می‌خواهید تولید کنید داشته باشید. زیرا این امر از مهم‌ترین عناصر استراتژی محتوا است.

برنامه‌ریزی با ایجاد تقویم محتوا

در مقاله آموزش تولید محتوا یاد خواهید گرفت که برای مدیریت محتواهای خود و سازماندهی آن‌ها بر اساس زمان یک تقویم محتوا درست کنید. تقویم محتوا به شما کمک می‌کند تا خیالتان از برنامه‌ریزی محتواهای آینده و زمان‌بندی آن‌ها راحت باشد. اکثر این تقویم‌های ماهانه بر این اساس برنامه‌ریزی شده‌اند تا محتواهایی را که قرار است به تیم تولید محتوا ارائه شود را طبق برنامه منظمی سازماندهی کند. اگر حجم ارائه محتواهای شما بیشتر و ظرفیت شرکت شما بزرگتر است می‌توانید براساس تقویم‌های هفتگی و بعضی از تقویم‌های سه ماه استفاده کنید.

شاید سؤالی که درباره تقویم محتوا برای شما پیش آمده درباره چگونگی کار با تقویم یا نحوه برنامه‌ریزی با آن است؟! یک تقویم محتوای استاندارد شامل تعداد فیلد مشخصی از نوع محتواها، تعیین عنوان، تاریخ اشتراک گذاری، نام نویسنده و موارد دیگر می‌باشد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید. واضح بودن و دسترسی آسان توسط اعضای تیم به این تقویم است؛ که در صورت نیاز اگر کسی بخواهد از وضعیت انتشار محتوا و موضوع آن مطلع شود، مشکلی نداشته باشد.

سایت تولید محتوا طراحی کنید

اکنون شما در مرحله ای از آموزش تولید محتوا قرار گرفته‌اید که باید بتوانید بهترین سایت تولید محتوا را برای بارگذاری محتواهای تولید شده راه اندازی کنید. برای طراحی سایت شخصی گزینه‌های زیادی هستند که قالب‌های آماده برای مدیریت محتوا ارائه می‌دهند. روش دیگر رای انتشار محتواهای خود از طریق پلتفرم‌ها و سایت‌هایی است که به شما اجازه می‌دهند این کار را انجام دهید.

شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین ابزارها برای انتشار محتوا و اشتراک گذاری آن در سراسر دنیای مجازی است. شبکه‌هایی مثل اینستاگرام و یوتیوب برای اشتراک گذاری محتواهای تصویری و ویدیویی بهترین گزینه هستند. البته که طراحی یک سایت شخصی به محتوای شما جلوه ای ویژه می‌دهد و روند شناخته شدن برند را به صورت رسمی نشان می‌دهد. شما با داشتن سایت خود می‌توانیددر بارگذاری مطالب آزادانه عمل کنید و برنامه‌ریزی خاص خود را داشته باشید.

به روز رسانی محتوا فراموش نشود

یکی از هزاران کاربرد تقویم محتوایی در این مرحله است. به گفته مقاله آموزش تولید محتوا شما باید بر اساس این تقویم و تولید محتواهای جدیدتر، سایر محتواها را به روز رسانی کنید. چرا باید محتوا را آپدیت کرد؟ محتواهایی را که در سایت بارگذاری کرده‌ایم، ممکن است چند وقتی در دسترس ما نباشند یا به آن‌ها نیازی نداشه باشیم. اما برای اینکه محتوا همیشه جلوه ای تازه داشته باشد اگر شده حتی با تغییر یا اضافه کردن یک جمله و پاراگراف نظر موتورهای جستجو و مخاطبان را به آن جلب کنید.

در مقاله آموزش تولید محتوا آموختید که محتوا برای امتیازگیری از گوگل و گرفتن رتبه در بین دیگر سایت‌ها نیاز به رعایت اصول سئو دارد. یکی از عواملی که باعث می‌شود گوگل از نظر سئو به محتوای سایت توجه بیشتری داشته باشد، به روز رسانی محتوا است. روش دیگری که می‌توانید از آن در آپدیت کردن محتوا استفاده کنید، تعامل و ارتباط با مخاطبان و تشویق آن‌ها به اشتراک گذاری نظراتشان است.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی هم تأثیر زیادی در این روند دارند. شما می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی خبرنامه هفتگی ارسال کنید و یا ایمیل تبلیغاتی به صورت یادآور ایجاد کنید تا با کاربران در تعامل بیشتر باشید. یکی دیگر از راه‌های مهم به روز رسانی محتوا، به چالش کشیدن مخاطب توسط مطالبی است که در سایت می‌گذاریم. مخاطب با دیدن این محتواها قطعاً به مشکل خواهد خورد و سوالاتی برایش ایجاد خواهد شد، در نتیجه وارد مصاحبه و گفت گفت گو با شما می‌شود.

 کدام روش را برای تولید محتوا انتخاب می‌کنید؟

بهترین-روش-آموزش-تولید-محتوا
بهترین-روش-آموزش-تولید-محتوا

روش‌های متنوعی برای تولید محتوا وجود دارد که می‌توان با استفاده از این روش‌ها محتوا مورد نظر برای سلیقه‌های مختلف تولید کنید. این روش‌ها شامل ارائه محتوا به صورت سایت، ویدیو، ضبط پادکست، موشن گرافی و اینفوگرافیک می‌شود. تمام این روش‌ها در تعیین استراتژی محتوای شما نقش مهمی دارند. اما برای استفاده از هرکدام از این روش‌ها باید از مخاطب شناخت داشته باشید؛ و همچنین ببیند کدام روش تولید محتوا برای کسب و کار شما مناسب و سازگار است

در ادامه به توضیحات نکاتی که به بالا رفتن کیفیت محتوای شما کمک می‌کند پرداخته‌ایم. به نظر شما مخاطب با دیدن محتوای شما چه احساسی باید داشته باشد؟ شما چگونه می‌توانید روی فروش محصول به افراد مورد نظر تأثیر بگذارید؟ آیا محتوای شما موجب کمک مخاطبان به بیشتر دیده شدن برند شما می‌شود؟ ب نظر شما چرا برخی از افراد محتوا را به اشتراک می‌گذارند؟ برای پاسخ به این سوالات ادامه مطلب را مطالعه کنید و همچنین نکات گفته شده را در نظر بگیرید.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *