الگوریتم چیست؟ کاربران با استفاده از الگوریتمهای گوگل خواسته و مشکلات سایت خود را حل میکنند. پیچیدگی مشکلات پیرامون جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو باعث شده، استفاده از الگوریتمهای جستجوی گوگل بیشتر از قبل مورد توجه قرار بگیرد. اگر اغلب مدیران سایت و وبمستران با الگوریتمهای گوگل آشنایی کامل داشته باشند، میتوانند علاوه بر نمایش سایت خود، در فهرست نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرند. این مقاله برای معرفی الگوریتمهای گوگل و تاثیرات آنها بر سئو میباشد.
منظور از الگوریتمهای گوگل چیست؟
مدیران سایت برای نمایش بدون ایراد سایتها و از الگوریتمهای گوگل استفاده میکنند. به عنوان مثال شما وقتی عبارت اصول سئو را در گوگل جستجو میکنید، موتور جستجو گوگل به واسطه این الگوریتمها، صفحات و مطالب مرتبط با این موضوع را به شما نشان خواهد داد. همان طور که میدانید، موتور جستجوی گوگل روزانه در حال ارائه الگوریتمهای جدید برای رتبه بندی میباشد. این الگوریتمها میتوانند، در تغییر جایگاه سایتها تحولات بزرگی ایجاد کنند.
الگوریتمهای گوگل برای سئو
الگوریتمهای موتور جستجوی گوگل، دارای پیچیدگیهای خاصی هستند و روز به روز هم بر این پیچیدگیها افزوده میشود. گوگل با توجه به این میخواهد کاربران به موضوعات مورد نظر خود به راحتی دسترسی داشته باشند، هر روز نسخههای جدیدتری از الگوریتمهای مختص خود را منتشر میکند. در اوایل آمدن موتورهای جستجوی گوگل، یاهو و … کارشناسان سئو با استفاده از ترفندهای خاص، رتبه سایتها را افزایش میدادند.

در سالهای اخیر که استفاده از الگوریتمها مورد توجه قرار نمیگرفت، وبمسترها در کدهای سایت، متا تگ کیورد را استفاده میکردند. در این صورت سایت آنها به راحتی در نتایج گوگل رتبه خوبی میگرفت. شاید برای شما سوالی درباره کاربرد متا تگ کیورد مطرح شود، در حقیقت متا تگ کیورد صفحات وب را در رابطه با موضوعات مورد نظر آنها به گوگل نشان میدهد. اما در حال حاضر آمدن الگوریتمها، باعث شد تا دیگر کسی از متا تگ کیورد استفاده نکند.
اهمیت الگوریتمها برای سایت
با پیشرفت گوگل و کارایی الگوریتمها، افراد کمتری پیدا میشدند تا از طریق راهکارهای غلط و فریبنده رتبه سایت خود را افزایش دهند. الگوریتمهای گوگل بهترین نتایج را برای جستجوی کاربران به نمایش میگذارند. اما توجه داشته باشید که الگوریتمها تنهای یکی از صد فاکتور مهم برای رتبه بندی سایتها در گوگل محسوب میشود. در سالهای اخیر رتبه بندی و تغییر روند امتیاز دهی در گوگل خیلی کمتر اتفاق میافتاد.
به عنوان مثال اگر سایت شما به واسطه تنها یک کلیدواژه در رتبه اول گوگل قرار داشت، تا انتشار نسخه جدید و آپدیت آن، تغییری در جایگاه اصلی شما در گوگل ایجاد نمیشد. اما با ظهور الگوریتمهای متنوع برای گوگل تغییرات در نتایج موتور جستجوی گوگل افزایش یافت. این نتایج هر دو روزهای با تغییرات مواجه میشد و احتمال آن بود که شما در 24 ساعت شاهد تغییرات باشد.
رعایت قوانین الگوریتمهای گوگل چه مزیتهایی دارد؟
همان طور که میدانید، الگوریتمها بسیار با دقت و حساسیت عمل میکنند؛ بنابراین اگر میخواهید، سایت مورد نظرتان در رتبه اول گوگل قرار بگیرد، باید به قوانین الگوریتمها احترام بگذارید. این الگوریتم برای شما بایدها و نبایدهایی تعیین کردهاند، که اگر آنها را رعایت کنید قطعاً شاهد نتایج خوبی برای سایت و رتبه بندی آن در گوگل خواهید بود.
در صورتی دیگر ممکن است در عمل به قوانین الگوریتمها، کم کاری کنید و نکات و دستور العملهای آنها را نادیده بگیرید. در نتیجه این رفتار شما، جریمه گوگل را به همراه خواهد داشت و به اصطلاح از گوگل پنالتی میخورید. همه این عوامل باعث میشود، رتبه سایت شما از صدر صفحه اول سیر نزولی پیدا کند و پایین تر رود. بدین ترتیب با کاهش ورودی سایت خود مواجه خواهید شد. در ادامه مقاله به بررسی دقیق چند الگوریتم گوگل میپردازیم.
تاثیر الگوریتمهای گوگل برای سئو (معرفی الگوریتم گوگل)
اگر سر و کارتان با سئوی سایت است، باید نام الگوریتم رقص گوگل یا google dance را شنیده باشید. اما سوال اینجا است که این الگوریتم چه تاثیری بر سئو میگذارد؟ در ادامه این بخش به تاثیرات الگوریتم رقص گوگل اشاره خواهیم کرد.

الگوریتم رقص گوگل چه وظیفه ای دارد؟
وقتی کلمات کلیدی شما در گوگل دچار جابجایی میشوند، در حقیقت میگوییم پدیده رقص گوگل اتفاق افتادهاست. این در حالی است که احتمال میرود، کلمات کلیدی شما در بالاترین رتبه یا پایین تر رتبه قرار داشته باشند. به عنوان مثال تعدادی از کلمات کلیدی شما در رتبه یک تا سه صفحه اول قرار داشتهاست. اما روز بعد میبینید که از صفحات خارج شده و دوباره در 3 رتبه اول پیدا میشوند.
به هر حال پدیده رقص گوگل برای برخی از سئوکاران جذابیت دارد، اما برای تعدادی از آنها ناامید کننده است. اگر بخواهیم تعریف دیگری از پدیده رقص گوگل ارائه کنیم، میگوییم رقص گوگل زمانی اتفاق میافتد، که گوگل الگوریتم جدیدی را ارائه کند و یا به آپدیت یک الگوریتم قدیمی بپردازد. این نوع عملکرد هفت روز به طول میانجامد تا حالت عادی خود را تجربه کند.
الگوریتم رقص گوگل چه تاثیری بر سئوی سایت میگذارد؟
قبل از اینکه در جریان تاثیرات یکی از الگوریتمهای گوگل بر سئوی سایت قرار بگیرید، باید توجه داشته باشید که تعیین جایگاه کلمات کلیدی بالغ بر 300 فاکتور دارد. همان طور که میدانید در حال حاضر وبسایتهای زیادی تنها در زمینه کلمه کلیدی با یکدیگر در حال رقابت هستند. موتور جستجوی گوگل برای هر کدام از این 300 معیار بررسیهای خود را در مورد هر سایت انجام میدهد. به عنوان مثال، تطابق سایت با معیار A باعث میشود، این سایت از گوگل امتیاز بگیرد و رتبه آن افزایش یابد.
این نوع فرآیند افت روند سایتهای دیگر را به همراه خواهد داشت. تمامی سایت توسط این 300 فاکتور مورد بررسی قرار میگیرند. در نتیجه وجود رقص گوگل در تغییرات رتبه سایت امری طبیعی است و جلوگیری از وقوع آن دور از تصور میباشد.
چه سایتهایی دچار الگوریتم رقص گوگل میشوند؟
رقص گوگل پدیده ای است که برای هر کدام از سایتها با موضوعات مختلف اتفاق میافتد. اما مهم این که چه سایتی بیشتر به این پدیده دچار میشوند. رقض گوگل معمولاً برای سایتهایی که اصول سئو را به طور صحیح رعایت نمیکنند، اتفاق میافتد. عواملی مانند لینک سازیهای بدون نتیجه با سرعت زیاد، کپی برداری محتواها، وجود لینکهای اسپم و … میتوانند وجود پدیده رقص گوگل را افزایش دهند.
رقص گوگل یکی از الگوریتمهای گوگل است که برای سایتهای تازه تاسیس اتفاق میافتد، به ویژه سایتهایی که سئو سازی کلمات کلیدی آنها به تازگی انجام شده باشد. زیرا رتبه این دسته از کلمات کلیدی متغیر است. همزمان تعداد زیادی از سایتها وقتی آپدیت میشوند، پدیده گوگل دنس را تجربه میکنند.
برای در امان ماندن از پدیده رقص گوگل چه اقداماتی باید انجام داد؟
اگر میخواهد مانند برخی از مدیران سایت به گونه ای عمل کنید، که پدیده گوگل دنس اطراف سایت شما نیاید. باید سئو داخلی سایت را تقویت کنید و همراه آن، بک لینکهای استاندارد را در نظر داشته باشید. سایتهایی از پدیده رقص گوگل در امان هستند، به جای اینکه روی راهکارهای فریبنده و دو زننده گوگل وقت بگذارند، از تولید طریق تولید محتوای استاندارد برای کسب رتبه سایت خود از استفاده میکنند.
این گونه سایتها از لینک سازی داخلی و خارجی درست و برنامه ریزی شده درباره مقالات خود استفاده میکنند. توجه داشته باشید که سایتهای با کیفیت در طول این مدت از سیستمهای بک لینک دارای کیفیت پشتیبانی میکنند.
ویژگیهای الگوریتم فلوریدا برای گوگل
یکی از الگوریتمهای گوگل که به عنوان مهمترین و معروفترین الگوریتم شناخته شدهاست. الگوریتم فلوریدا گوگل میباشد. این نوع الگوریتم با آمدن به دنیای وب، مورد توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد. رتبه بسیاری از سایتها به واسطه الگوریتم فلوریدا تغییر کرد و جایگاه برتر خود را از دست دادند، در مقابل سایتهای دیگر به گرفتن امتیاز و رتبه خوب در صفحه اول گوگل قرار گرفتند.
آیا میدانید چرا گوگل الگوریتم فلوریدا را ارائه کرد؟ زمانی که بسیاری از سایتها با استفاده از محتواهای کپی و بی کیفیت در رتبههای خوبی قرار داشتند و در این بین از بک لینکهای غیر عادی استفاده میکردند. گوگل برای مقابله با اینها الگوریتم فلوریدا را منتشر کرد. البته این الگوریتم زمانی منتشر شد که در فلوریدا کنفرانسی با موضوع سئو در حال برگزاری بود، به همین علت این آپدیت، الگوریتم فلوریدا نام گرفت.
الگوریتم فلوریدا گوگل چگونه بر سئو تاثیر میگذارد؟
سایتهایی که از محتوا کپی و بسیار ضعیف استفاده میکنند، مورد توجه الگوریتم فلوریدا قرار میگیرند. معمولاً این الگوریتم بر رتبه سایتهایی تاثیر میگذارد که هیچ گونه محتوای جدید و استانداردی منتشر نمیکنند. لینک سازیهای غیر طبیعی و نادرست و اسپم باعث میشود، الگوریتم فلوریدا رتبه آنها را کاهش دهد. کارشناسان سئو معتقدند آمدن این الگوریتم، شرایط خوبی را برای آنها فراهم کرد و در رتبه برتر آن تاثیر منفی گذاشته است.
چگونه با الگوریتم فلوریدا مقابله کنیم؟ (به اصطلاح از گوگل پنالتی نخوریم)
یکی از الگوریتمهای گوگل که حساسیت خاصی روی محتواهای بی کیفیت و کپی نشان میدهد، الگوریتم قوی فلوریدا میباشد. همان طور که میدانید، با پیشرفتی که موتور جستجوی گوگل داشتهاست، زبان فارسی را به خوبی درک میکند و میتواند محتوای کپی و تکراری را از محتوای خوب و با کیفیت تشخیص دهد. گوگل این الگوریتم را زمانی منتشر کرد، بسیاری از سایتها برای رتبه گرفتن از محتواهای تکراری و بی کیفیت استفاده میکردند.
یکی از دیگر از عواملی که برای جلوگیری از پنالتی خوردن باید رعایت کنید، دقت در لینک سازی و نساختن لینکهای اسپم و بی فایده است. ممکن است تا الان از لینک سازی غیر طبیعی و نادرست استفاده میکردید، اما نیازی به پاکسازی آنها نیست. کافیست لینک سازی طبیعی خود را افزایش دهید، در این صورت سایت شما نمایشی طبیعی تری خواهد داشت؛ بنابراین با توجه به خطراتی که لینک سازی غیر طبیعی دارد، باید تحت هیچ شرایطی از لینک سازی با سایتها و وبلاگهای مصنوعی استفاده نکنید. این گونه لینک سازیها برای گوگل به راحتی قابل تشخیص است. هر چقدر تعداد لینک سازی مصنوعی شما افزایش یابد، گوگل هم شما را بیشتر جریمه خواهد کرد.
الگوریتم google hilltop و نقش آن بر سئوی سایت
الگوریتم google hilltop که بعد از الگوریتم تپه در سال 2003 توسط گوگل ارائه شد. از مهمترین الگوریتمهای گوگل برای سئو بود، به همین علت، با گذشت 17 سال از آمدن این الگوریتم هنوز شاهد تاثیرات آن روی سئو و بهینه سازی سایت هستیم. کسی که به عنوان مشاوره سئو یا سئوکار شناخته شدهاست، باید اطلاعات کاملی درباره الگوریتمهای گوگل به ویژه الگوریتم google hilltop بداند.
الگوریتم google hilltop چه اهدافی را دنبال میکند؟
مهمترین هدفی که این الگوریتم دنبال میکند، با شناخت صفحات استاندارد و معتبر است. این الگوریتم با توجه به عملکرد خوبی که از این صفحات میبیند، رتبه خوبی در گوگل برای آنها در نظر میگیرد. الگوریتم google hilltop بعد از شناسانی صفحات استاندارد و با کیفیت برای مشخص شدن آنها از برچسب Expert Pages استفاده میکند.
به نظر شما صفحات معتبر و با کیفیت چه صفحاتی هستند؟ صفحات معتبر، صفحاتی هستند که محتوا و مطالب منحصر به فرد و مهمی را در گوگل ارائه میکنند و سایتها و وبلاگهای دیگر برای لینک سازی از این صفحات استفاده میکنند. در بین الگوریتمهای گوگل که به راحتی صفحات معتبر را تشخیص میدهند. الگوریتمهای connectivity و PageRank هم این ویژگی را دارند و صفحات با کیفیت و معتبر را بررسی میکنند و بر این اساس آنها را رتبه بندی میکنند.
تاثیر گذاری الگوریتم Hill Top بر سئوی سایت
یکی از الگوریتمهایی که از نظر کاربری شبیه به الگوریتم Pagerank میباشد، پیش از آمدن الگوریتم تپه، توسط گوگل ارائه شد. این الگوریتم به خوبی صفحات معتبر و متخصص را شناسایی میکرد و به واسطه رتبه بندی، برای آنها در گوگل رتبه برتر در نظر میگرفت. به هر حال باید توصیه وبمستران عمل کنید و تا جایی که امکان دارد از لینک سازی غیر طبیعی بپرهیزید. لینک سازی غیر طبیعی توسط الگوریتمهای گوگل شناسایی میشود و رتبه شما را کاهش میدهد.
جمع بندی
الگوریتمهای گوگل با انتشار فرکانسهای قدرتمند میتوانند صفحات مختلف گوگل را شناسایی کنند. هر چه قدر صفحات دارای لینکهای معتبر باشند و از محتواهایی جدید و استاندارد استفاده کنند، توسط الگوریتمهای گوگل به رتبه خوبی در گوگل دست پیدا میکنند. اگر میخواهید به کمک الگوریتمهای شناسایی صفحات معتبر رشد کنید، باید از لینکهای اختصاصی برای دیجیتال مارکتینگ و شبکههای اجتماعی و انواع روشهای بازاریابی استفاده کنید. اگر میخواهید مشکلات سئو و بهینه سازی سایت خود را برطرف کنید، در صفحه تماس با ما با مشاوران پادشاه محتوا ارتباط بگیرید.
کاش توی یه پاراگراف هم خلاصه و لری توضیح میدادید که الان بر اساس آخرین الگوریتم چه معیارهایی مهمه
سلام دوست عزیز
در هفته آینده یک مقاله در مورد آپدیت های گوگل در سال 2020 و پیش بینی برای 2021 داریم!
در اون مقاله به صورت کامل این مورد رو بررسی خواهیم کرد.