چرا برای لینک دهی هایمان باید از “اینجا را کلیک کنید” 100هزارمتر دور شویم؟

"اینجا را کلیک کنید" یکی از بدترین عادت‌هایی است که بسیاری از افراد، هنوز هم نمی‌خواهند از آن دست  بکشند!

اگر کمی تخصص در زمینه سئو و کسب و کارهای اینترنتی داشته باشید، مطمئناً شما هم مانند ما می‌دانید که استفاده از عبارت “اینجا کلیک کنید” چقدر مسخره است! آیا تا به حال در دنیای واقعی با نوشیدنی رو به رو شده‌اید که روی آن نوشته باشد: “این را بنوش”؟ یا روی دکمه ای نوشته شده باشد: “اینجا را فشار بده”؟ مسلماً نه! پس چرا چنین عبارت مضحکی را باید در دنیای اینترنت ببینیم؟ “اینجا را کلیک کنید” یکی از بدترین عادت‌هایی است که بسیاری از افراد، هنوز هم نمی‌خواهند از آن دست  بکشند! اگر شما هم جزو افرادی هستید که از عبارت برای لینک دهی‌هایتان استفاده می‌کنید، حتماً این مطلب را تا انتها بخوانید؛ چرا که قرار است، تمامی باورهای غلطتتان را به چالش بکشیم. بنابراین اگر:

  • می‌خواهید بدانید چرا می‌گوییم دور عبارت “اینجا را کلیک کنید” خط قرمز پررنگ بکشید
  • نمی‌دانید اشکال در چیست
  • می‌خواهید یاد بگیرید، به جای آنچه چیزی استفاده کند

به خواندن ادامه دهید و پادشاه محتوا را تا انتهای این مطلب، همراهی کنید:

چرا نباید از “اینجا کلیک کنید” استفاده کنیم؟

اگر تجربه گشت و گذار در اینترنت را داشته باشید، این عبارت مانند مور و ملخ از در و دیوار وب سایت‌ها در گوگل می‌ریزد! بنابراین یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است برایتان پیش بیاید، آن است که مشکل این عبارت چیست که آنقدر داریم بد آن را می‌گوییم؟

ایرادات این عبارت، یکی دو تا نیست. بنابراین، شما را با لیست زیر، به عنوان عیب‌های این شکل از لینک دهی آشنا می‌کنیم:

اصلاً کاربردی و قابل فهم نیستند

به کار بردن عبارت “اینجا را کلیک کنید” اصلاً قابل فهم نیست و کاربر را گیج می‌کنید. در واقع، او باید در صفحه شما بگردد تا بفهمد برای چه چیزی باید آن جا را کلیک کند. به عنوان مثال، فرض کنید که وارد آسانسور شده‌اید و به جای دکمه‌هایی با آیکون‌های بالا و پایین، باید روی “اینجا را فشار بده تا بالا بروی” کلیک کنید. خنده دار است، نه؟

متن بیهوده تولید می‌کنید

به کار بردن عبارت “اینجا را کلیک کنید” برای لینک دهی‌هایتان، سبب می‌شود تا مطلب را بیخود و بی جهت طولانی کنید. به عنوان مثال، به جای “برای دانلود اینجا را کلیک کنید” به کار بردن تنها عبارت “دانلود فایل” کافی است و همه منظورتان را می‌رساند.

بدون شک، یکی از مهمترین اهدافی که برای لینک سازی‌هایتان دنبال می‌کنید، بهینه‌سازی وب سایتتان است. اگر به شما بگوییم "اینجا را کلیک کند" کمکی به سئوی سایتتان نمی‌کند،

با این عبارت، کمکی به سئوی وب سایتتان نمی‌کنید

بدون شک، یکی از مهمترین اهدافی که برای لینک سازی‌هایتان دنبال می‌کنید، بهینه‌سازی وب سایتتان است. اگر به شما بگوییم “اینجا را کلیک کند” کمکی به سئوی سایتتان نمی‌کند، باز هم از آن استفاده می‌کنید؟

گوگل از متنی که به آن لینک داده شده‌است، برای فهمیدن موضوع آن صفحه استفاده می‌کند. حالا اینجا را کلیک کنید، چه موضوع و مفهوم معقولی را به گوگل نشان می‌دهد؟ هیچی!

مخاطبتان را دست کم می‌گیرید

این روزها، 99% کاربران وب سایتتان می‌دانند که چطور باید از لینک‌ها استفاده کنند. آنها خودشان می‌دانند که باید روی لینک کلیک کنند، بنابراین نیازی نیست که شما، این موضوع را به او یادآور شوید.

شما با به کار بردن عبارت “اینجا را کلیک کنید”، به کاربر این حس را می‌دهید که اولین بار است که از کامپیوتر استفاده می‌کند.

پس برای لینک دهی‌هایمان، باید چه کنیم؟

ما فرض را بر این گرفته‌ایم که به احتمال زیاد، قانع شده‌اید که عبارت “اینجا را کلیک کنید”، چقدر مخرب است و باید دست از استفاده از آن بردارید.

و حالا، در این بخش از مطلب، به یکی از سوالات مهم شما پاسخ می‌دهیم. شیوه درست لینک دهی چگونه است؟

متنی که از آن برای لینک دهی استفاده می‌کنید، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

ما فرض را بر این گرفته‌ایم که به احتمال زیاد، قانع شده‌اید که عبارت "اینجا را کلیک کنید"، چقدر مخرب است و باید دست از استفاده از آن بردارید.

توصیف کننده باشد

متنی که برای لینک‌هایتان از آن استفاده می‌کند، باید به نوعی توصیف کننده باشد؛ یعنی به تنهایی هم دارای معنا و مفهوم باشد.

کوتاه باشد

یکی از بهترین کارهایی که برای انتخاب متن لینک‌هایتان می‌توانید انجام دهید، آن است که کوتاه باشد. تا جایی که می‌توانید متن را ساده کنید.

هدفمند باشد

متن، باید هدف کلیک را به مخاطبتان نشان دهد. به عنوان مثال به او بگویید “بیشتر بخوانید” یا “خروج”.

فارسی اصیل باشد

در انتخاب متن لینک‌ها، از زبان عامیانه دوری کنید. در واقع تلاش کنید فارسی سلیس باشد.

نوع لینک را اطلاع دهد

اگر لینک شما، قرار است چیزی به غیر از صفحات اینترنتی باشد، باید آن را به مخاطبانتان، اعلام کنید. به عنوان مثال، ممکن است با کلیک روی لینک، یک فایل پی‌دی‌اف، برای او دانلود شود؛ بنابراین، بهتر است که به این شیوه، لینک دهید: “آموزش رایگان (pdf)”.

سپاسگزاریم که وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب، صرف کردید. امید است برایتان ارزش ایجاد کرده باشد و شما برای استفاده نکردن از "اینجا را کلیک کنید" قانع کرده باشد.

اینجا کلیک کنید نباشد

و در نهایت، اینجا کلیک کنید نباشد :))))

سخن آخر

سپاسگزاریم که وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب، صرف کردید. امید است برایتان ارزش ایجاد کرده باشد و شما برای استفاده نکردن از “اینجا را کلیک کنید” قانع کرده باشد.

اگر سؤال و یا تجربه ای در زمینه لینک دهی‌ها و متنشان دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان دانستنی‌های محتوا پادشاه محتوا، به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *