تبلیغ نویسی چیست؟ برای کسب و کار ما چه معجزه ای می‌کند؟!

تبلیغ-نویسی-به-صورت-بروشور-یا-کاتالوگ

تبلیغات، تبلیغ نویسی کلماتی که شاید در یک روز چندین بار بشنویم یا بکار ببریم. اما برداشت شما از تبلیغات چیست؟ اولین چیزی که ذهن شما تصور خواهد کرد درآمد بالای این شغل است؟ و بعد ممکن است ذهن شما به بیلبوردهای خیابان و تبلیغات گستره جلب شود. تبلیغات در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مسائل خاص خود را دارد. امروزه بسیاری از افراد به عنوان نویسنده تبلیغات در جهان مشغول هستند و به توسعه کسب و کار و شهرت برند آن‌ها کمک می‌کنند ما در این مقاله اطلاعاتی درباره مفهوم تبلیغ نویسی، کاربردهای آن و چگونگی انجام در کسب و کارهای دیجیتال ارائه کرده‌ایم. با پادشاه محتوا همراه باشید.

مفهوم تبلیغ نویسی چیست؟

ساه‌ترین تعریفی که می‌توان برای انی واژه در نظر گرفت کلمه کپی رایتینگ (copywriting) است. به مجموعه ای از جملات و توضیحاتی که برای معرفی یک محصول یا ارائه خدمات خلاصه و بهینه‌سازی شده باشد تبلیغ نویسی گفته می‌شود. سؤالی که ذهن شما را درگیر کرده بهینه‌سازی یا استفاده بهینه از کلمات است که باید آن را چگونه انجام دهیم؟ تا پایان مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات لازم را پیرامون بهینه‌سازی و تبلیغات بیشتر کسب کنید.

بهینه‌سازی کلمات تبلیغ نویسی یعنی چه؟

بهینه‌سازی-کلمات-تبلیغ-نویسی-یعنی-چه؟
بهینه‌سازی-کلمات-تبلیغ-نویسی-یعنی-چه؟

منظور از بهینه‌سازی جملات و کلمات یعنی تأثیر گذاری مفید و مختصر به عبارتی دیگر یعنی اینکه در انتخاب موضوع تبلیغاتی خود از موثرترین و کوتاه‌ترین عبارت‌ها و جملات استفاده کنید. در این صورت مخاطب با خواندن آن تبلیغ آن را به ذهن خود می‌سپارد. تبلیغات فراوان در محیط اطراف ما باعث شده بسیاری از مردم دیگر اهمیتی برای آن قائل نشوند. در یک چنین شرایطی شما با بکار بردن محتواهای بهینه و خلاصه در عین حال جذاب موجب جذب افراد به طرف تبلیغات و دریافت مفهوم آن خواهید شد.

تابحال درباره قانون قلم قرمز چیزی شنیده‌اید؟ قانون قلم قرمز در تبلیغ نویسی یعنی بازبینی و بازخوانی متن نهایی، در صورتی شما متن تبلیغاتی خود را کامل و آماده می‌بینید. با بکار بردن این قانون و ویرایش متن می‌توانید با حذف 30 درصد از کلمات اضافه محتوای تبلیغ را مختصر و مفید نمایش دهید. در این صورت هیچ گونه جمله اضافه در متن شما وجود نخواهد داشت.

هدف خود را از تبلیغ نویسی مشخص کنید؟

شما برای مخاطب خود چه برنامه ای دارید؟ آیا متن تبلیغاتی که آماده کرده‌اید مناسب مخاطب شماست؟ در کسب و کار شما بازار هدف چه افرادی هستند؟ همه این‌ها سوالاتی است که قبل از نوشتن محتوای تبلیغاتی باید برای شما مطرح شود. تا بتوانید تبلیغات مناسب با سلیقه مخاطب و بازار هدف ارائه کنید. وقتی مخاطب خود را بشناسید، می‌دانید که برای علاقه‌مند کردن او به موضوع تبلیغات و ارتباط او با محصول ارائه شده باید چه اقداماتی انجام داد.

شما باید متن تبلیغاتی خود را طوری بنویسید که همه چیز سر جای خود باشد. یعنی چه؟ یعنی این که کلمات و عبارات را در جای درست از متن استفاده کنید. برای اینکه مخاطب را قانع کنید محتوایی بنویسید که در آن جملات مفهومی و احساسی استفاده شده باشد. در متن تبلیغاتی خود از مشتری دعوت به همکاری کنید. انجام این فرایند با کسب تجربه و تمرین و بررسی امکان‌پذیر است.

کپی رایتینگ چه کاربردهایی دارد؟

در اغلب زمینه‌های مختلف تبلیغات به صورتی متنی و محتوایی کاربرد زیادی دارد. همه این زمینه‌ها دارای زیر مجموعه‌ها ی مختلف هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تبلیغات در حوزه صنعت چاپ (رپورتاژ خبری): ما در طول روز با تبلیغات چاپی بسیاری سروکار داریم و در محیط اطراف شاهد حضور آن‌ها هستیم و برخی ازآن‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهیم. روزنامه‌ها، مجله‌های گوناگون، اکثر کتاب‌ها و … دارای آگهی‌های تبلیغاتی هستند. اما آگهی‌های همه آن‌ها مخصوصاً روزنامه و مجلات از نوع تبلیغ نویسی نیستند. در این صورت تأثیر کمتر و ضعیف از مخاطب خواهند گرفت! آگهی تبلیغاتی که فقط در آن شماره تماس استفاده شده باشد؛ بنابراین برای اینکه آن موضوع و در میان هزاران روزنامه و آگهی دیده شود و مخاطب را به جذب کند باید طوری نوشته شود که از سایر تبلیغات متمایز باشد.

تبلیغات در نامه فروش مستقیم

 این روش در صورتی استفاده می‌شود که تعدادی از مخاطبان را شناسایی کرده‌اید و این‌ها از قبل مد نظر شما بوده‌اند. وقتی شما مشخصات آن‌ها را داشته باشید می‌توانید محصولی آن‌ها به راحتی انتخاب کرده‌اند را برایشان ارسال کنید. این روش برای کسانی بیشتر کاربرد دارد که مسئولیت‌های سنگین جامعه را عهده‌دار هستند مانند مدیران شرکت‌ها و کارخانه‌ها و … در نتیجه متن و محتوای داخل نامه باید طوری طراحی شده باشد تا آن شخص برای دیدن آن رغبت نشان دهد و پاکت نامه را باز کند.

تبلیغ نویسی به صورت بروشور یا کاتالوگ

تبلیغ-نویسی
تبلیغ-نویسی

 یکی از مهم‌ترین روش‌های تبلیغات نوشتن متن در بروشورها و کاتالوگ‌ها است، که در آن به دادن اطلاعات درباره یک کالا یا ارائه خدمات اختصاصی می‌پردازند؛ بنابراین در این روش از تبلیغات باید اطلاعات را به بسیار مختصر و به اصطلاح قطره چکان به مخاطب بدهید تا احساس کنجکاوی کند. در این صورت فرد با دیدن تبلیغ شما رغبت پیدا می‌کند تا برای کسب اطلاعات بیشتر از سایت و فروشگاه شما بازدید کند.

تبلیغات در رسانه (رادیو و تلویزیون) (تولید محتوای تیزر ویدیویی)

تبلیغات در رسانه‌های مختلف شامل قوانین و مقررات خاص خود می‌باشد. شخصی که می‌خواهد در تلویزیون تبلیغات کند، اولین کاری باید روی آن برنامه‌ریزی داشته باشد. چیدن یک سناریو برای نمایش یک تیزر یا آنکه متن‌هایی طراحی کند تا برای آگهی‌های بی کلام مناسب باشند. اگر دقت کرده باشید بسیاری از افراد وقتی با پیام‌ها و تبلیغات تلویزیون مواجه می‌شوند، شبکه را عوض می‌کنند یا اهمیتی به آن تبلیغ نمی‌دهند. به همین خاطر است که تبلیغات در تلویزیون باید توانایی جذب مخاطب را داشته باشد حالا می‌تواند اجرای یک تیزر با کیفیت با داستانی جذاب باشد یا ارائه متن مناسب تبلیغات باشد.

اکثر مردم رادیو را در ماشین خود و هنگام رانندگی گوش می‌دهند. تبلیغات در رادیو باید به گونه ای باشد که خیلی سریع و آسان در ذهن مخاطب ماندگار شود. با استفاده از متن مفید، جذاب و مختصر که شامل شعار تبلیغاتی، آدرس و شماره می‌شود.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *