تولید محتوا و هرآنچه که نباید در مورد آن یاد داشته باشید!

تولید-محتوا

وقتی از محتوا سخن می‌گوییم، اولین چیزی که ذهنتان به آن فکر می‌کند، احتمالا تولید محتوا است. پس از آن به نوع محتوای متنی ذهنتان درگیر می‌‌شود. ما در پادشاه محتوا قصد داریم آن چیزی که برای تولید محتوا، ضرورت آن، انواع قالب‌های محتوا و نحوه تولید آن نیاز است را فراهم کنیم! همچنین شرایطی را برای افرادی که تمایل دارند کسب و کار خود را توسعه دهند و کسانی که به کار در این زمینه علاقمند هستند، فراهم کنیم.

تولید محتوا چیست؟

اگر بخواهیم درباره تولید محتوا توضیح ساده ای ارائه دهیم، می‌گوییم به ارائه اطلاعات و انتشار آن در قالب (متن، عکس، ویدئو، موشن گرافی و …) درباره موضوعی محتوا گفته می‌شود. محتوا بین کسب و کار و مشتری ارتباطی قوی برقرار می‌کند. مخاطب به وسیله محتوا اطلاعات جامع و کاملی از برند مورد نظر کسب می‌کند و اقدام به خرید یا استفاده از آن می‌کند. امروزه افرادی به دنبال گسترش کسب و کار خود با محتوا هستند، درباره تولید محتوا، مدیریت محتوا، استراتژی محتوا و توسعه آن گفت و گو می‌کنند. محتوا تعاریف متفاوتی دارد در واقع ارائه یک تعریف مشخص برای محتوا کاری دشوار است. برای اطلاعات بیشتر می‎توانید به صفحه آموزش تولید محتوا مراجعه کنید.

5 عنصر مهم یک سایت تولید محتوا

5-عنصر-مهم-در-تولید-محتوا
5-عنصر-مهم-در-تولید-محتوا

همان‌طور که گفتیم محتوا توضیحاتی است که برای آگاه‌سازی کاربر و مخاطب ارائه می‌شود. این اطلاعات می‌تواند به صورت‌های مختلف رسانه ای (محتوا متنی و صوتی یا تصویری) به مخاطب نمایش داده شود. اگر می‌خواهید برای موضوع مد نظرتان تولید محتوا کنید. می‌توانید برای محتوا و مسائل پیرامون آن این تعریف را در نظر بگیرید. در اختیار گذاشتن اطلاعات به مخاطب و ارائه آن با هدف گذاری توسط کانالی در قالب فرم مشخص. نوع دیگری از تعریف محتوا است؛ که شامل 5 عنصر مهم است:

ارائه اطلاعات، هدف گذاری معین، شناخت مخاطب، کانال ارتباطی، فرم خاص. برای ارائه یک محتوا قوی و موفق (محتوای سئو شده) به کار گرفتن هر یک از عناصر حائز اهمیت است و دقت در آن‌ها موفقیت‌هایی را در کسب و کار به دنبال دارد. در ادامه مطلب به توضیحات مختصری درباره هر کدام از این عناصر اشاره کرده‌ایم.

ارائه اطلاعات

چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟ نظرتان راجع به ایده پردازی چیست؟ ایده‌هایی که شما می‌خواهید منتشر کنید. باید به گونه ای باشد که نیاز مخاطب را برآورده سازد یعنی مخاطب با دیدن آن به‌طور کامل در جریان کار قرار بگیرد و آنچه را که لازم است، بداند. این ایده‌ها باید ترکیبی از اطلاعاتی درباره مشاهدات، تعاریف و توضیحات و نمونه کار در ارتباط با موضوع باشد.

هدف گذاری

به نظر شما چرا هدف گذاری در تولید محتوا بسیار مهم است؟ آیا برای خواندن محتوا احساس مخاطب را در نظر می‌گیرید؟ رمز موفقیت شما برای ارائه یک محتوای کامل و دقیق به مخاطب، هدف گذاری است. یعنی با تعیین یک هدف خاص شما می‌توانید به مخاطبین خود امید و انگیز دهید و محتوای تولیدی شما موثر خواهد بود.

شناخت مخاطب

آیا می‌دانید برای چه کسی می‌خواهید محتوا تولید کنید؟ هدف شما چه نوع مخاطب را مورد نظر دارد؟ تولید محتوا با شناخت مخاطب هدف و بررسی مشکلات و سوالات آن‌ها کمک زیادی در بهبود آن در فضای کسب و کار می‌کند. اگر شما بدون در نظر گرفتن مخاطب و عدم شناخت او محتوایی ارائه دهید. انتظار کسب و کار از بازار و مخاطبان برآورده نخواهد شد.

کانال ارتباطی

به نظر شما از چه طریقی محتوا را به مخاطبان نمایش دهیم؟ در موضوع قبل تاکید زیادی بر شناخت مخاطب هدف داشتیم. در واقع با شناخت مخاطبان خود می‌توانید محتوا خود را در شبکه‌های اجتماعی انتشار دهید. اگر مخاطبان شما در بعضی از شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و … نیستند، پست و تبلیغاتی ارائه نکنید. بررسی کنید اگر مخاطبان شما در کانال‌های مختلف ارتباطی حضور دارند و انتشار پست‌های محتوایی شما درآن جا تأثیر مثبت می‌گذارد. از فیلتر هدف استفاده کنید. فیلتر هدف این امکان را می‌دهد، افرادی را که می‌خواهید برای انتشار محتوا هدف قرار دهید. به ساده‌ترین شکل مشخص شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله مدیریت شبکه های اجتماعی را مطالعه کنید.

فرم خاص

احساس مخاطب با دیدن محتوا چه اهمیتی دارد؟ آیا ژانر خاصی را برای ارائه محتوای خود انتخاب کرده‌اید؟ رسانه انتشار محتوای خود را انتخاب کنید. ارائه یک محتوای مطلوب با در نظر گرفتن انواع رسانه و بررسی جزئیات آن امکان‌پذیر است. در هر صورت شما محتوای خود را در فرم‌های مشخصی منتشر می‌کنید و تأثیر آن بر مخاطب خواهید دید. بعضی مواقع محتوا از نگاه افراد، متفاوت است. همان‌طور که تعریف محتوا از معنایی و توضیحات متفاوتی برخوردار است.

مهم‌ترین نکته، اهمیت کیفیت محتوا

کیفیت محتوای تولید شده بسیار حائز اهمیت است. وقت خود را صرف محتوای بی کیفیت نکنید. زیرا این عملکرد هم باعث خسارات مالی به شما خواهد شد و هم مورد توجه مشتری قرار نخواهد گرفت. به این نکته توجه کنید که کیفیت بالای محتوا شما تأثیر بسیاری بر بازدید سایت و محصولات ارائه شده توسط شما خواهد داشت. اگر کیفیت کار خود را بالا نگیرید ممکن مانند سایر افرادی که در این زمینه فعالیت‌های مختلفی داشته‌اند و موفق نباشید و نتایجی را ببینید که انتظارش را ندارید.

محتوای شما اگر با مشکلاتی رو به رو شود. مخاطبان سایت رغبتی بر خواندن سایر مقالات ندارند. بنابراین سایت شما شاهد بازدید کمتری خواهد بود و کسب و کار چشم‌اندازهای خود را از دست خواهد داد. اما اگر محتوا دارای استانداردهای لازم و کیفیت باشد. باعث افزایش مخاطبان و همچنین بهبود سئو سایت شما خواهد شد. در این صورت راه برای رسیدن به اهداف مد نظر باز همیشه باز است.

تأثیر پرسونای مخاطب در استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟

تاثیر-پرسونای-مخاطب-در-تولید-محتوا
تاثیر-پرسونای-مخاطب-در-تولید-محتوا

شما برای تولید محتوا چه عواملی را درالویت قرار می‌دهید؟ تیم تولید محتوا IKINGCONTENT به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب موفقیت و تأثیر پذیری مثبت در بازاریابی محتوا، آن چیزی که مخاطب به آن علاقه دارد را ارائه کنید. در فرایند تولید محتوا اگر مورد هدف گذاری را در نظر گرفته باشید. با خواسته مخاطب و سوالات پیرامون موضوع مواجه خواهید شد. همچنین محتوایی انتشار می‌دهید باید مدت زمان سفارش تا خرید پاسخگوی سوالات و مشکلات مشتریان باشد.

پرسونای مخاطب چیست؟

برخی از رفتارهای انسان در هنگام خرید که بر اساس اولویت‌هایی مشخص شده‌اند را مورد بررسی و تحلیل و دسته‌بندی پرسونا قرار دهید. پرسونای مخاطب نشان دهنده خصوصیات رفتاری و شخصیتی و همچنین علاقمندی مشتریان با کیفیت است. این ویزگی‌های رفتاری و شخصیتی شامل اطلاعاتی درباره جمعیت و مردم‌شناسی می‌باشد که عبارت است از: (وضعیت خانواده و روش‌های زندگی آن‌ها، راهکار شغلی، معرفی مشاغلی که دارند، نقشی که در جامعه دارند و اینکه مسئولیت آنها چیست؟، در آم معیشتی آنها چگونه است؟، زمینه صنعت آنها، روش‌های مختلف بودجه بندی، چگونگی فعالیت سازمان‌ها، موقعیت مکانی و محل کار آن‌ها و …) اطلاعات رفتاری هم شامل (مشکلات و چالش‌هایی است که به آن‌ها فکر می‌کند، دغدغه اینکه کار که شب بیدار باشد، تأثیر او در فرایند خرید، محتوا چه نوع استفاده ای دارد؟ و …) می‌شود.

چگونگی شناخت پرسونای مخاطب و استراتژی بازاریابی محتوا

افرادی که به عنوان بازاریاب محتوا می‌خواهند فرایند استراتژی بازاریابی محتوای خود را با ایجاد پرسونای مخاطب تکمیل کنند. باید اطلاعاتی نظیر مصاحبه یا جلسه پرسش و پاسخ جهت درک پرسونا و روش‌های خرید محصولات و ارائه خدمات به مشتریان، کارشناسی و بررسی رفتار مخاطبان نسبت به محتواهای قبلی و ارائه روش‌هایی برای جذب مخاطبان با محتواهای گذشته، داشتن اطلاعاتی درباره جمعیت و مردم‌شناسی، جمع‌بندی اطلاعات استراتژیک جهت هدف گذاری آینده، گرفتن اطلاعات دقیق درباره چرخه فروش و رفتار مشتری و تحقیقات انجام شده در بازار با روش‌های شناخته شده را کسب کنند. چرخه شناسایی مخاطب از سه مرحله تشکیل شده‌است. در هر یک از مراحل به بررسی فعالیت‌های خود با در نظر گرفتن زمان، هزینه‌های صرف شده و میزان کسب و کار از وضعیت ابتدایی تا پیشرفته آن پردازید.

1-پرسونای مخاطب را تعریف کنید؟

محتوای‌های خود را بر اساس رفتار مشتری از گذشته تا به الان مورد بررسی قرار دهید. دسته‌بندی کنید زیرا این کار باعث شده نیازهای اطلاعاتی مخاطب را شناسایی و محتوای مورد نظر مفید واقع شود. همچنین بخش‌بندی به کاربردی شدن و منظم بودن برنامه را کمک زیادی می‌کند. می‌توانید این کار را با اقدامات پیشرفته آغاز کنید، ابتدا روش‌های کمی و کیفی را جهت تحلیل و بررسی مثل دسته‌بندی آماری و بررسی پرسونای مخاطب به کار گیرید. اصلاح طبقه‌بندی با داشتن اطلاعاتی در زمینه جمعیت شناختی (جنسیت، سن، تحصیلات و …) امکان‌پذیر است. با این کار می‌توانید اطلاعات مخصوص هر فرد را بدست آورید و بر این اساس نام گروه‌ها را مشخص کنید.

2- کارشناسی پرسونای مخاطب و مرحله بازبینی (تولید محتوا)

در این مرحله به سراغ اقدامات پایه ای می‌رویم ممکن است این بخش از نظر شما جالب و همچنین مهم باشد. باید محتوایی را که از نظر شما مفید واقع شده و مورد استقبال این دسته قرار گرفته را انتشار دهید؛ و آن برای یک نفر از اعضای دسته ارسال کنید. اگر می‌خواهید از گروه استفاده کنید کنترل فرد را از دسته مورد نظر خارج کنید. محتوای تولید شده را برای او ارسال کرده، پس از آن پرسونای مخاطب را مورد بررسی و اصلاح قراردهید.

اقدامات پیشرفته را آغاز کنید، بررسی پرسوناهای بیشتر یعنی هر یک از ویژگی‌های انتخاب شده را برای هر دسته مورد آزمایش قرار دهید. تا زمانی شناخت شما از هر دسته کامل نشده، این کار را تکرار کنید. نتایج حاصل از اقدامات پیشرفته برای اصلاح دسته‌بندی پرسونا لازم است. با به کار بردن این فرایند در مدت معین می‌توانید شناخت بیشتری از ویزگی‌ها داشته باشید و دوباره طبقه‌بندی را شروع کنید.

3-فرایند بازاریابی محتوا و چگونگی استفاده از روش‌های پرسونای مخاطب

با کمک بازاریابی محتوا، زود، تند و سریع مخاطب را جذب کنید!

در این مرحله باید پرسونای مخاطب خود را تعیین کرده باشید، نتایج حاصل شده از این فرایند در بازاریابی محتوا تاثیر گذار است. تولید محتوا باید به گونه ای باشد که در صورت بروز مشکل در فرایند خرید سریعاً پاسخگوی مشتری باشد. درواقع سایت تولید محتوا باید محتوای مناسب و مؤثر نسبت به پرسونای مخاطب ارائه دهد. معمولاً مشتریان هنگام انجام مراحل خرید محصول رفتارها مختلفی دارند؛ که با فراز و نشیب مواجه می‌شوند. این فرایند تا زمانی طول می‌کشد که مشتری به جستجو، اقدام به خرید و ارتباط گفتن با کسب و کار ادامه داشته باشد.

مواردی مانند آگاهی، توجه، تصمیم، پشتیبانی و ماندگاری در تولید محتوا برای هر مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرد. متوجه شدیم هر مرحله که افراد با پرسونای متفاوتی که دارند بسته به نوع محتوا، انواع قالب آن، اندازه و حجم، انتشار آن از طریق کانال‌ها و دیگر روش‌ها و همچنین تصمیم‌گیری در طول زمان بنا به شرایط روز نیاز دارند.

چه تفاوتی بین تولید محتوا و تبلیغات (تبلیغ نویسی) وجود دارد؟

تبلیغ-نویسی-و-تولید-محتوا
تبلیغ-نویسی-و-تولید-محتوا

تبلیغات فرآیندی است یکطرفه که پیام را بدون هیچ کم و کاستی در عین سادگی و به راحتی به مخاطب نمایش می‌دهید. پیام تبلیغی باید در زمان انتخاب شده و کان معین ارائه شود. این تبلیغات ممکن است شامل هر چیزی باشد. تبلیغ بزرگ و ویژه در زمینه‌های مختلف مثل سیاست یا ارائه یک محصول ساده و یا تبلیغ عقاید و باورها.

اما تولید محتوا، از جمله مراحل مهمی در چرخه بازاریابی است؛ که در این روش ارتباط بین مخاطب و ارائه دهند محصول دو طرفه می‌باشد. این تفاوت زمانی بیشتر می‌شود که بگوییم هدف از تولید محتوا کسب درآمد به‌طور مستقیم و روش‌های غیر مستقیم از میزان مطالب نوشته شده یا بازاریابی و ارائه خدمات به مخاطب می‌باشد. تأثیر تولید محتوا به مراتب در فرایند پایینی قیف فروش بیشتر است. اما تبلیغات تأثیر زیادی در فرایند آگاهی قیف فروش دارد.

اگر بخواهیم در رابطه با این موضوع مثالی بیاوریم، به تبلیغ یک آژانس مسافرتی اشاره می‌کنیم که بیلبورد آن به آشنایی افراد کمک می‌کند و باعث جذب مخاطب به تبلیغ ارائه شده می‌شود. از طرفی محتواهایی که در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها به صورت متن و عکس و ویدئو منتشر می‌شوند، و به معرفی جاذبه‌ها و جاهای دیدنی اشاره می‌کند. تبادل اطلاعات و نقاط مشترک در گفت وگو باعث شده شما به این برند و نمایندگی وابسته شوید.

چه کسب و کارهایی به تولید محتوا نیاز دارند؟

یک کارشناس تولید محتوا بر این باور است که اگر کسب و کاری بخواهد توسعه پیدا کند و هدفمند به فعالیت‌های خود ادامه دهد. نیاز به محتوای مفید و تاثیرگذار دارد. در مقابل تولیدکننده محتوا باید بتواند انتظار مخاطب را برآورده کند. در ادامه با مطالعه مجله IKINGCONTENT با مزایای تولید و بازاریابی محتوا بیشتر آشنا خواهید شد. هر فعالیت و کسب و کاری می‌تواند اقدام به درخواست تولید محتوا از شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ داشته باشد.

چه مزایایی باعث شده تولید و بازاریابی محتوا موثر واقع شوند؟

  • کسب درآمد از محتوای تولید شده و آموزش تولید محتوا
  • جذب مخاطبان بیشتری برای محصولات ارائه شده
  • سفارش محتوا برای کسب وکار روشی مقرون به صرفه است
  • کسب شهرت در زمینه کاری و جلب اعتماد مشتریان
  • بررسی و کارشناسی نتایج حاصل از آن
  • محتوای مفید به ماندگاری مشتری کمک زیادی می‌کند.

حضور در شبکه‌های اجتماعی و فعالیت در این فضا به عنوان منتشر کننده محتوا در رابطه با موضوعات مختلف، گاهی اوقات همه شرایط را تأمین می‌کند. اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی پر طرفدار است که امروزه تولید محتوا در آن کاربرد زیادی در بین فعالان در این فضا دارد. تولید محتوا اینستاگرام و ارائه پست‌های مختلف در این فضا گاهی مزایای زیادی را شامل می‌شود.

اما در بعضی از مواقع انتشار محتوا در این فضا کافی نیست و باید اقدام به انتشار مقاله در کتاب‌ها، تولید کلیپ، ساخت پادکست و سایر رسانه‌ها کرد. برای اینکه قبل از فعالیت در کانال‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی با مشکل مواجه نشویم باید بررسی موضوعاتی مانند نحوه کسب و کار، انواع محصول یا خدمات تعیین شده، معرفی پرسونای مشتری و نکته ای که بسیار حائز اهمیت است زمان صرف شده و هرینه‌های مصرفی بپردازیم؛ بنابراین در صورت نیاز به تولید محتوا برای توسعه کسب و کار خود نیاز به مشاوره دارید می‌توانید آن را از طریق صفحه تماس با ما، در میان بگذارید.

آیا تولید محتوا درآمدی مستقل دارد؟

امروزه فرایند تولید محتوا توسط افراد و شرکت‌های متنوعی که هدفی به جز کسب درآمد ندارند در حال فعالیت است. در ادامه به دو روش پرطرفدار و تأثیر گذار در کسب درآمد از محتوا نویسی اشاره کرده‌ایم. محتوای خود را به فروش گذاشتن و ارائه تبلیغات به مشتری. شما می‌توانید با داشتن یک وبسایت با بازدیدکنندگان زیاد، در شبکه‌های اجتماعی کانال‌ها و صفحات پربازدید بزنید و پس از آن انواع سفارش تبلیغات را قبول کنید.

فروش محتوا توسط نویسنده آن مقاله صورت می‌گیرد، البته این در صورتی است که محتوای تولید شده اهمیت داشته باشد و استانداردهای محتوای استاندارد در آن رعایت شده باشد. در غیر این صورت مشتری حاضر به پرداخت پول جهت خرید محتوای شما نیست. بعضی از سایت‌ها که در این زمینه فعالیت دارند. برای مطالعه و استفاده از مقاله‌های آن‌ها باید حق اشتراک پرداخت کنید.

تولید محتوا، شغلی پر درآمد

تولید محتوا شغلی پردرآمد
تولید-محتوا-شغلی-پردرآمد

امروزه افراد زیادی در حوزه دیجیتال مارکتینگ و رشته تولید و مدیریت محتوا به عنوان شغل اصلی فعالیت می‌کنند. البته برای عده ای شغل دوم محسوب می‌شود. محتوا نویسی انواع مختلفی دارد که افراد علاقمند به این حوزه توانایی کسب درآمد از شاخه‌های مربوط به آن را دارند. از مزایای این شغل می‌توان به فریلنسری و دورکار بودن آن اشاره کرد. در ادامه مقاله تیم تولید محتوا مشهد (پادشاه محتوا) به معرفی مهارت‌های مربوط به این شغل پرداخته‌اند.

 یک کارشناس حرفه ای در زمینه تولید محتوا توانایی‌های لازم را برای نوشتن مقاله جهت انتشار آن در وبسایت، طراحی پست و بارگذاری آن در شبکه‌های اجتماعی، ساخت ویدئو کلیپ، ساخت پادکست و … دارد. هر چه بیشتر درباره شغل تولید محتوا گفته می‌شود. به حرفه ای بودن و تخصصی شدن این شغل پی می‌بریم. اینکه فردی که بخواهد که شبه تبدیل به یک کارشناس تولید محتوا حرفه ای شود. تصور اشتباهی است. وجود تخصص‌های متنوع در محتوا نویسی باعث شده هر فردی در یک رشته خاص به کسب مهارت اقدام کند.

معرفی مهارت‌ها و تخصص کارشناسان تولید محتوا

مهارت-ها-و-تخصص-های-کارشناس-تولید-محتوا
مهارت-ها-و-تخصص-های-کارشناس-تولید-محتوا

محتوا نویسی یا شغل نویسندگی دارای مهارت‌ها و تخصص‌های متنوعی است که روز به روزه به کیفیت این مهارت را اضافه می‌شود. در ادامه مطلب به نمونه‌های دیگری از این شغل اشاره کرده‌ایم:

  • شغل نویسندگی
  • تبلیغ نویسی و کپی رایتینگ
  • حداقل مهارت کار با فتوشاپ در حد مقدماتی
  • تسلط بر بازاریابی و خرید و فروش
  • تسلط بر سئو سایت
  • رپورتاژ آگهی
  • ایده پردازی و به به کارگرفتن خلاقیت

فراگرفتن چنین مهارت‌هایی برای تبدیل شدن به یک کارشناس حرفه ای در زمینه محتوا نویسی کافی است. البته نکته ای قابل توجه پیرامون این مهارت‌ها وجود دارد. این است که مهم‌ترین مسئله داشتن علم و تسلط بر موضوعاتی است که به کارشناس محتوا ارائه می‌شود. تصور کنید یک نفر تمام مهارت‌های ذکر شده را یاد دارد. اما برای نوشتن درباره موضوعات پزشکی به علت نداشتن مطالعه و اطلاعات کافی نمی‌تواند محتوایی با کیفیت و استاندارد تولید کند.

محتوایی که ارائه شده و در صفحات وب بارگذاری می‌شود باید از کیفیت‌های لازم برخوردار باشد. در غیر این صورت این محتوا مورد توجه مردم قرار نخواهد گرفت. از طرفی موتورهای جستجو گوگل با تشخیص کیفیت و استانداردهای محتوا توجهی به این مقاله نشان نمی‌دهند. توصیه می‌کنیم تولیدکننده محتوا نباید محتواها را کپی کند در این در ادامه مسیر با چالش‌هایی رو به رو خواهد شد.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *