اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که میخواهید یک تکانی به کسب و کارتان بدهید و یکی از بهترین راهکارهای اثبات شده موفقیت را تجربه کنید، جای درستی را برای مطالعه انتخاب کردهاید. کلمات کلیدی طولانی، دقیقاً آن گنجی هستند که دنبالشان هستید و تحول فوقالعاده ای در کسب و کار اینترنتی تان به وجود میآورند. استفاده از کلمات کلیدی طولانی، تکنیکی است که آن طور که باید و شاید در ایران جا افتاده نیست؛ بنابراین، این موضوع میتواند تبدیل به نقطه مثبتی برای کسب و کارتان شود. با این وجود، توقع نداریم که همین حالا، حرفهایمان را باور کنید! پیشنهاد میکنیم اگر میخواهید:
- بدانید کلمات کلیدی طولانی چه هستند
- چگونه قرار است ورودی وب سایتتان را به طرزی شگفتانگیز افزایش دهید
- چطور میتوانند فروشتان را بیشتر کنند
به خواندن ادامه دهید و آژانس تولید محتوا پادشاه محتوا را تا انتهای این مطلب، همراهی کنید:
سئوی دم دراز (Long tail) را بشناسید
اگر کوچکترین سررشته ای از زبان جذاب انگلیسی داشته باشید، میدانید که long tail به معنای دم دراز است. در نگاه اول، ممکن است این کلمه کمی برایتان جالب و خنده دار به نظر برسد، اما درک عمیق آن، قرار است کارهای بزرگی برای وب سایتتان انجام دهد.
آیا تا به حال تجربه یافتن کلمات کلیدی یا بررسی گزینههای مختلف را داشتهاید؟ اگر نه، اصلاً نگران نباشید! ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید کارشناسان سئو و تولیدکنندههای محتوا مانند پادشاه محتوا، چه چیزهایی را مورد بررسی قرار میدهند. شما هم باید این کار را انجام دهید(پس با دقت بخوانید):
میزان جست و جوی کلمه کلیدی چقدر است؟
یکی از مهمترین معیارهایی که بدون شک برای انتخاب کلمات کلیدی تان بادی در نظر بگیرید، میزان جست و جوی ماهانه آن است. مطمئناً، شما نمیخواهید وقت و انرژیتان را روی کلماتی بذارید که بسیار کم سرچ میشوند!
واضح است که هرچه کلمات کلیدی انتخابی تان، جست و جوی بیشتری داشته باشند، بازدید وب سایت شما هم به همان نسبت بالاتر میرود.
میزان رقابت آن چگونه است؟
دومین موردی که باید به آن توجه کنید، آن است که آیا اصلاً میتوانید در جنگ این کلمه کلیدی بین کسب و کارهای دیگر، پیروز میدان باشید؟ گاهی این رقابت به قدری بالا است که واقعاً، وقت زیادی را میطلبد تا بتوانید از رقیبانتان پیشی بگیرید.
پس آسان بودن رقابت کلمه کلیدی، یکی از نقاط قوت گرینه انتخابی تان است.
ارتباط کلمه کلیدی با وب سایتتان چقدر است؟
و در آخر، به ارتباط آن کلمه کلیدی با کاری که در وب سایتتان انجام میدهید، توجه کنید. در واقع شما میخواهید با انرژی که صرف یک کلمه کلیدی میکنید، ورودیهای آن را مشتریانتان تبدیل کنید. پس ارتباط را فراموش نکنید.
مطمئناً کسی که با کلیدواژه خرید لباس ارزان وارد وب سایت شما شدهاست، تبدیل به مشتری تان نخواهد شد؛ در حالی که خدمات خشکشویی ارائه میکنید!
چی شد که کلمات کلیدی طولانی به یکی از بهترین تکنیکها تبدیل شد؟
ابتدای این مطلب گفتیم که توقع نداریم همه حرفهایمان را باور کنید! البته اصراری هم به این موضوع نداریم! در ادامه با روند کار وبسایتها در گذشته آشنا میشوید و رفته رفته میفهمید که کلمات کلیدی طولانی، آن تکنیک فوقالعاده ای هستند که مدتها به دنبالش میگشتید.
در گذشته، سئوکارها دست روی کلیدواژههایی میگذاشتند که میزان جست و جویشان واقعاً بالا بود! البته این موضوع هم بی تأثیر نبود که رقابت در آن زمان هت بسیار کم بود و به راحتی میتوانستید در صدر نتایج قرار بگیرید!
در آن زمان، ارتباط کلمه کلیدی آن قدرها هم مهم نبود. به عنوان مثال، اگر کلیدواژه ای روزانه 100 هزار جست و جو داشت، 3 وب سایت اول، 30 درصد آن یعنی هر کدام 30 هزار بازدید کننده را راهی وب سایتشان میکردند. این عدد بالا، چاله چولههای عدم ارتباط را به راحتی پر میکرد و از این تعداد، باز هم افرادی بودند که تبدیل به مشتری شوند!
اما بیایید کمی از این شیوههای کار آرمانی گذشته فاصله بگیریم و به حقیقت دنیای امروز بخودمان برگردیم!
همین لحظه که در حال خواندن این مطلب هستید، همه چیز نسبت به آن زمان فرق کردهاست. این روزها، تعداد وب سایتها در دنیای اینترنت از مرز یک میلیارد هم گذشتهاست. این به معنای آن است که به ازای هر 7 نفر، 1 وب سایت!
عجیب است مگر نه؟ در واقع این روزها، دیگر رصد کردن کلیدواژههایی با جست و جوی بالا، کار راحتی نیست و حسابی جانتان را میگیرد..
و اما، دیگر تفاوتی که گریبان گیر کسب و کارهای اینترنتی جدید شدهاست، پیشرفت فوقالعاده الگوریتمهای گوگل است!
این مطلب را هم بخوانید:
در زمانهای گذشته، یا بهتر است بگوییم در اواخر سال 1990 میلادی، تنها با کارهایی مانند خریدن بک لینک میتوانستید به سادگی گوگل را دور بزنید و با کلیدواژههای بی ربط، اما پر طرفدار، به راحتی بالا بیایید و جایگاههای صفحه اول را از آن خودتان کنید.
اما الان، دور زدن گوگل نه تنها کمکی به وب سایتتان نمیکند؛ بلکه تمام زحمتهایتان را هم بر باد میدهد. (فکر استفاده از هرگونه راهکارهای سئو کلاه سیاه را از سرتان بیرون کنید).
بنابراین، اگر کسب و کار کوچکی هستید، هم خبر خوب برایتان داریم و هم بد!
دیگر مانند گذشته به راحتی نمیتوانید با کلیدواژههای پر جست و جو در صفحه اول قرار بگیرید. سالهای طولانی است که غولهای کسب و کارهای اینترنتی رتبههای جذاب گوگل را از آن خودشان کردهاند و رقابت با آنها، انرژی زیادی میطلبد. این بود خبر بد ما برای شما!
و اما برویم سراغ خبر خوب! هنوز تمام نشدهاست. هنوز هم راههایی برای موفقیت کسب و کارتان وجود دارد. در واقع کلمات کلیدی طولانی دوای دردتان است. همه چیز در دنیای امروز اینترنت، دست به دست هم دادند تا کلمات کلیدی طولانی متولد شوند و فرشته نجاتتان شوند.
سئوی long tail یا همان دم دراز به معنای آن است که دست روی کلیدواژههایی بگذارید که بیش از سه کلمه دارند و رقابت آنها بسیار کمتر است؛ بنابراین رتبه گرفتنشان، راحت تر از لب خوردن است.
بدون شک، به ذهنتان آمدهاست که کلمات کلیدی طولانی، جست و جوی کمتری دارند، پس چگونه قرار است برای شما مشتری بیشتری بیاورند؟
بزرگترین نقطه قوت Long tail Keyword، نرخ تبدیل بالایشان است!
عجله نکنید! تازه به بخش خوب داستان رسیدهایم.
چرا باید از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنیم؟
کسب و کارهای زیادی هستند که خودشان را به آب و آتش میزنند تا بتوانند در رتبههای اول گوگل، برای کلیدواژههای پر جست و جو، قرار بگیرند. شما مانند آنها نباشید! میپرسید چرا؟
چرا که در قدم اول، تنها اتلاف وقت و انرژی تان است. ماهها برای سئوی وب سایتتان هزینه میکنید، بدون تضمینی که آیا بعد گذشت 6 ماه در صدر نتایج قرار میگیرید، یا نه!
بنابراین، توصیه میکنیم، به جای این کارها و رقابت با معتبرترین وب سایتهای زمینه خودتان، از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید.
چرا؟ چرا تا این اندازه روی کلمات کلیدی دم دراز اصرار داریم؟
خب این کلمات دو مزیت فوقالعاده دارد: رتبهگیری آسان، نرخ تبدیل فوق بالا!
توانایی بالای کلمات کلیدی طولانی در رتبهگیری
ممکن است همین حالا، در حال تلاش روی کلیدواژههایی باشید که جست و جوهای بالایی دارند و از بازدید کم مطالبتان، به زمین و زمان گله کنید! (با رعایت تمام اصول سئو)
بیایید کمی راهکارهایتان را عوض کنید! روی کلیدواژههای طولانی کار کنید و ببینید که تا دو برابر بلکه بیشتر، بازدید مطالبتان بالا میرود.
این موضوع، تنها و تنها ناشی از رتبهگیری راحت کلمات کلیدی طولانی است. به عنوان مثال اگر یک فروشگاه لباس هستید، رتبه گرفتن با کلیدواژه “لباس زنانه”، یکی از پرچالشترین فعالیتهای کسب و کارتان است! (احتمال بالای شکست را هم بدهید)
همین کلیدواژه را اگر کمی جزئی تر کنید؛ مثلاً روی “خرید لباس زنانه در مشهد” کار کنید، نتایج جست و جوی گوگل بسیار بسیار کمتر میشود. گاهی یک پنجم میشود!
بنابراین، شما با تلاش و تمرکز روی کلمات کلیدی طولانی جایگاههای فوقالعاده بهترین بدست میآورید! اما آیا این موضوع به معنای کوچک کردن بازارتان نیست؟
چرا باید بازدیدهای چندهزارتایی کلیدواژههای کوتاه را به long tail keyword، ترجیح دهید؟
همه چیز به نرخ بالای کلمات کلیدی بر میگردد …
قدرت اعجابانگیز کلمات کلیدی طولانی در نرخ تبدیل
اگر جزو آن دسته از کسب و کارهایی هستید که قرار است محصولی را به مشتریانتان بفروشید یا خدماتی را به آنها ارائه کنید، نرخ تبدیل یکی از حیاتیترین معیارهایی است که باید به ان توجه داشته باشید.
نرخ تبدیل به شما نشان میدهد که چه تعداد از بازدیدکنندگان وب سایتتان تبدیل به مشتری شدهاند و از شما خرید کردهاند. بنابراین تنها تعداد بازدیدکنندگان بالا، شما را به موفقیت نمیرساند؛ بلکه این تعداد مشتریانتان هستند که هدف نهایی کسب و کارتان، یعنی فروش را رقم میزنند.
بیایید فرض کنیم شما یک فروشگاه لباس هستید1. اگر چنین باشد، روی هر سه کلیدواژه زیر میتوانید کار کنید:
- لباس
- لباس زنانه | لباس مردانه
- لباس زنانه مجلسی سایز بزرگ (Long tail KW)
هنگامی که از دو مورد اول استفاده کنید و بخواهید با استفاده از این کلمات، سئوی وب سایتتان را بهبود دهید، خواسته یا ناخواسته وارد رقابت با حجم عظیمی از کسب و کارهای دیگر خواهید شد که میخواهند با این کلیدواژه بالا بیایند.
این در حالی است که به عنوان مثال، تنها روی لباسهای زنانه مجلسی کار میکنید. در چنین شرایطی نیازی ندارید که در یک دسته بزرگ قرار بگیرید و با کلیدواژههای دیگری کانند لباس زنانه اسپرت، لباس زنانه راحت، لباس زنانه خانگی و … در ررقابت قرار بگیرید.
اما اگر از “لباس زنانه مجلسی سایز بزرگ” استفاده کنید، نه تنها دست روی تخصص کسب و کارتان گذاشتهاید، بلکه به راحتی تعداد زیادی از کسب و کارهای دیگر را رد کردهاید و به موتورهای جست و جوی گوگل اعلام میکنید که شما را تنها در رقابت با کسب و کارهای شبیه خودتان قرار دهد.
بیایید قدرت کلمات کلیدی طولانی را از جنبه دیگری مورد بررسی قرار دهیم.
تصور کنید میخواهید لباس زنانه خانگی سایز بزرگ بخرید. آیا برای جست و جویتان از عبارت “لباس زنانه” استفاده میکنید؟ آیا همه آنچه به عنوان نتایج در جلوی چشمتان ظاهر میشود، برایتان کافی است؟ مسلماً نه!
بیشتر افرادی که کلمات کلیدی کوتاه را جست و جو میکنند، به دنبال گشت و گذار در اینترنت هستند. مگر اینکه محصولی واقعاً چشمشان را بگیرد!
این در حالی است که وقتی فردی عبارت “لباس زنانه خانگی سایز بزرگ” را سرچ میکند، دقیقاً میداند چه میخواهد و به احتمال 99% قصد خرید دارد.
با ورود این فرد به وب سایتتان، احتمال تبدیل شدنش به مشتری و خرید کردن از شما، بسیار بیشتر است.
بنابراین، درست است که کلمات کلیدی میزان جست و جوی کمتری دارند، اما نرخ تبدیل فوقالعاده بالاتری دارند.
در واقع شاید بازدیدهای کمتر اما با فروش بیشتر، برای کسب و کارتان بسیار بهتر باشد تا بازدیدهای بیشتر با فروش کمتر!
این مطلب را هم بخوانید:
10راز پشتپرده کسب و کارهای اینترنتی که نمی خواهند بدانید! (+مزیت ها و سادهترین راهکار شروع)
و در نهایت …
و در آخر، به عنوان جمعبندی کوتاهی از این مطلب، لازم است بگوییم اگر کسب و کار نوپایی هستید، کلمات کلیدی طولانی را فراموش نکنید! به یاد داشته باشید که در ماههای ابتدایی کارتان، این کلیدواژهها گنجی هستند که واقعاً فروشتان را زیر و رو میکنند.
با این کلمات شروع کنید، زمانی که حسابی کسب و کارتان جان گرفت، پول در رگهایش جاری شد، به فکر کلکان کلیدی کوتاهتر باشید.
این را هم بدانید، در هر زمان که بخواهید میتوانید روی خدمات تولیدمحتوا وب سایت، شبکههای اجتماعی و طراحی سایت پادشاه محتوا حساب باز کنید و در کنار هم شاهد پیشرفت کسب و کارتان باشیم :))
سپاسگزاریم که وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب صرف کردید. اگر سؤالی و یا تجربه ای از کلمات کلیدی طولانی دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان دانستنیهای محتوا پادشاه محتوا، به اشتراک بگذارید.